torsdag 19. januar 2012

Barn og sukker

Fikk en kommentar her om dagen som lød omtrent slik: "Barn blir faktisk ikke hyperaktive av sukker"
Dette trigget nysgjerrigheten min til å finne ut mer om saken.
Er det virkelig slik?
Etter å ha lest endel nå i det siste om dette finner jeg den ene artikkelen etter den andre som avkrefter myten, ja, for det er visst  det det er, en myte om at barn blir hypre av sukker...

Som mor er jeg opptatt av at eldstesønnen min ikke skal få i seg for mye sukker. Han får smake både det ene og det andre.
Til og med Coca cola!
JA, du leste riktig.
Vi lar han smake på alt mulig, men begrenser selvfølgelig mengdene uten å gå mer detajert inn på definisjon av ordet "mengde".
For å ta et eksempel hadde en av gjestene våre i jula gitt han lefse(r), TRE stk, faktisk....(som forøvrig min snille tante hadde laget til oss) Og det er jo litt påfallende da, at han noen minutter senere tar fullstendig av i en såkkalt "danse og leke tøysekopp samtidig som han rister løs på alle musklene i kroppen mens han hopper i sofaen og holder på å le seg i hjel av seg selv- lek".
Da mannen spurte om jeg hadde gitt han sukker, måtte jeg jo innrømme at ja, han har fått sukker ( selv om det teknisk sett var noen andre som fysisk ga det til han....).
DER trodde vi vi hadde forklaringen på hans hyperaktive atferd.
Var det bare tilfeldig at han ble hyper sånn rette etter sukkerinntaket?
Dette var bare et eksempel. Jeg mener bestemt at han blir VELDIG påvirket av sukker...

Noen andre med erfaringer og tanker rundt tema?
Blir deres barn påvirket av sukker og på hvilken måte?

4 kommentarer:

  1. Mine reagerer veldig på kunstig sukker. De reagerer på vanlig sukker også, men her i huset inntaes det i så små mengder, at det ikke utgjør et problem.
    Såg Newton (et tv program) for litt siden der de målte blodsukker og "hyperaktivitet" på noen som spiste kaker og noen som spiste frukt. På barn var forskjellen liten, men på de voksne som var med, var forskjellen mye større.
    MEN logikken tilsier jo at når de spiser sukker, som er energi - må jo dette også brukes/ taes ut ... Eller???

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, enig i at det er logisk at de blir påvirket. Derfor syns jeg dte er så rart at den ene forskningsrapporten etter den andre beviser det motsatte.....hm.....interressant, da. Det er vel som alt annet...vi er forskjellige og reagerer forskjellig på ulike ting...

      Slett
  2. Når mikael var mindre, rundt 2 år, ble han helt klin kokkos når han fikk kremis eller softis . han begynte å hoppe og danse rundt! Hehe... slang seg ned på gulvet og rolla rundt!! men han reagerer ikke sånn lenger nå:)

    SvarSlett
  3. Når mikael var mindre, rundt 2 år, ble han helt klin kokkos når han fikk kremis eller softis . han begynte å hoppe og danse rundt! Hehe... slang seg ned på gulvet og rolla rundt!! men han reagerer ikke sånn lenger nå:)

    SvarSlett

Koselige kommentarer fra koselige lesere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...