søndag 9. januar 2011

Status uke 1!

Må bare si at dette prosjektet med sukkerkutt egentlig går bra!
Bra, i den forstand at jeg klarer det. Klarer å ikke spise sukker. MEN det er ikke lett. Søtsuget har på ingen måte forsvunnet, nei.......kroppen har blitt så avhengig at jeg nærmest fikk abstinenser når det hadde gått et par tre dager. Jeg ble skikkelig urolig i beina og vondt i hodet!
Ekkelt! Men det var vel en reaksjon på at kroppen ikke lenger får påfyll av det den vil ha.....Nå går det bedre med den saken, faktisk...får hvertfall ikke abstinenser lenger!

MEN, dette med at jeg skal prøve å leve på lavkarbo i tillegg.......der er jeg mer skeptisk. Det virker som om at alle som starter på lavkarbo er så mette hele tiden. Pluss at de får masse energi og føler seg så bra, i tillegg til at kiloene raser av....

Jeg kan ikke si at noen av disse tingene skjer med meg. Det er vel heller det motsatte som skjer......
Med fare for å virke sytete og klagete(noe jeg absolutt ikke vil. Det er jo mitt valg å prøve dette....)...
Her kommer en liste over faktiske ting jeg opplever etter en uke på lavkarbo:

Jeg er skrubbsulten ( selv om jeg spiser bra med fett og bra med proteiner!)
Jeg har hodepine stort sett hver dag
Jeg fikk VONDT i magen (dette har gått mer eller mindre over)
Jeg føler at jeg har mistet all energien
Vekta har ikke rikka seg et gram....

SÅ....nå lurer jeg på om jeg bare skal kutte ut hele lavkarboen og gå tilbake til vanlig sunn mat....
Eller kanskje jeg skal fortsette å kutte ut brød, ris, pasta og poteter ( og sukker, selvfølgelig), men tillate meg sunne karbohydrster som finnes i frukt og bær.....
Vi får se.
Tror ikke jeg orker å pine meg selv med dette lavkarbo"tullet" i flere uker, for å se om ting går over....

11 kommentarer:

  1. Du bør lese Skaldemanns bok og oppskrift. Før jeg leste den hadde jeg problemer med karbokur, men med den blir det mye lettere. Gikk ned 10 kg ifjor på det. Og drikk maaassse vann. Lykke til.

    SvarSlett
  2. Ja, det er tydeligvis noe jeg gjør galt. Blir ikke akkurat notivert til å fortsette. Hehe:)
    Hva heter den boka? Husker du det? Er det han svenske kostholdsdoktoren?

    SvarSlett
  3. Har du prøvd noen av mine smoothies? Nå har du jo kokosolje i hus og greier ;) Du trenger jo hampfrø eller annen proteinkilde: kanskje nøtter?

    Jeg holder meg mett lenge.
    Drikker kanskje to store glass (så mye jeg orker) til frokost. Blir mett på en god måte.

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. BTW, veldig morsomt å følge utviklingen! HOLD UT! ;)

    SvarSlett
  6. Har ikke prøvd ennå, for jeg var litt redd for den bananen....(pga karbohydratene). Men jeg skal prøve til frokost i morgen! (har faktisk fryste bananer)Prøver med banan, kakaopulver, mandler og cocosa.....har ikke hampfrø ennå.....

    SvarSlett
  7. sv: Det regner jeg ikke på, men det er ikke mye karbohydrater. Du får nesten sjekke ingrediensene selv. jeg er ikke opptatt av næringsinnholdet, da dette er en sjokolade med maaaaasse sunne næringsstoffer! :)

    SvarSlett
  8. Må le litt, sånn hadde jeg det også de to andre gangene jeg prøvde meg på lavkarbo. Men jeg leste meg opp, fikk mye mer kunnskap. Så når jeg begynte for en uke siden, har det gått overraskende bra. Men det kan være at du kuttet ut alle karbohydratene for fort, vet at mange må kutte gradvis fordi det kan bli et for stort sjokk for kroppen ved et bråkutt. Men noen tåler jo det også så vi er forskjellige.
    Anbefaler boka "Frisk med lavkarbo" av Dr. Sofie Hexeberg. Syns den var lett å forstå. Tror kunnskap har mye å si når det gjelder lavkarbo. Men ikke gi opp da, en slik diett er jo så bra, ikke bare med tanke på vekt, men en rekke andre sykdommer også og ikke minst forebyggende. Lykke til, syns du er flink jeg!

    SvarSlett
  9. Jeg tror egentlig ikke på dietter som er periodevise, da vil man bare ende opp med å gå opp igjen når man avslutter... jeg tror på kostholdsendring, selvom dette er vanskelig! Også tror jeg det feks er mye bedre å kutte NED på mengden karbohydrater eller hva man velger å spise, enn å enten spise alt eller ingenting. Feks kan man bruke squash istedenfor pasta. :)
    Å holde seg unna brød og hvetemel er jo ingen sak egentlig, og hvis man da i tillegg stilner søtbehovet ved hjelp av sunne juice og smoothies (og evt sunne sjokolader etc), da tror jeg man er på rett vei. :) Jeg merker i hvert fall drastisk endring i søtsuget mitt etter jeg begynte med sunn juice, - har ikke LYST på sjokolade engang, men koser meg likevel med litt dessert når det passer sånn. :) Men e-stoffer og spesielt godterier - det holder jeg meg langt unna!
    Lykke til videre, - blir inspirert av deg! :)

    SvarSlett
  10. Der sa du det , Mette! Jeg tror jeg er helt enig med deg......driver å fomler fælt om dagen med dette kost/diettgreiene. Leser alt jeg kommer over, og blir snart sprø....Hva er liksom best for meg?
    Men jeg tror du har rett! Kutte ut brød, pasta, ris og sukker, og erstatte søtbehivet med supermat og sunne juicer og smoothies og sunn sjokolade...
    Idag har jeg prøvd smoothiesen til Tone med frossen banan, litt fløte, hakkede mandler, rått sjokoladepulver, to ss cocosa og vann til det ble riktig konsistens, og det var NYDELIG!!Det ble frokosten idag, og jeg føler meg allerede mye bedre enn da jeg spiste typisk lavkarbofrokost! Go us!!

    SvarSlett
  11. SV: Så gøy at du likte smoothiesen!! Jeg er ikke overrasket egentlig, for frossen banan alene smaker jo IS :)
    Bare et tips: når du tar raw kakao sammen med meieriprodukter, klarer ikke kroppen å nyttigggjøre seg av næringsstoffene, så jeg ville droppet fløten til akkurat raw kakao!

    Tror forresten du er helt inne på riktig spor! Bort med de dårlige karbohydratene og inn med næringsrik kost, karbo eller ikke ;) Jeg har i alle fall gått ned i vekt med dette kostholdet, og jeg bruker mye frukt, banan og dadler (i perioder). Bruker vel banan hver dag.. Bruker aldri hvete, sjelden pasta og potet og ALDRI SUKKER!

    Hvis du begynner på spirulina også, vil dette virkelig booste smaksløksendringen, men det smaker høgg da ;P I en god eplejuice (ikke fra konsetrat, les på pakka) smaker det ikke så ille.

    SvarSlett

Koselige kommentarer fra koselige lesere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...